De zorg is ontspoord in woonzorgcentrum “Hof ten Doenberghe”! Het rapport van de Zorginspectie stelt een aantal ernstige problemen in ons woonzorgcentrum aan de kaak. CD&V Hoeilaart is verbolgen te lezen dat op bepaalde afdelingen een niet-respectvolle, brutale omgang is met de bewoners en dat de communicatie tussen de medewerkers niet altijd respectvol verloopt. CD&V Hoeilaart heeft meermaals aangedrongen op een performanter personeelsbeleid. We dienen vandaag met ontzetting vast te stellen dat het OCMW hierin gefaald heeft.

Youri Vandervaeren, fractieleider OCMW-raad: “Iedereen heeft recht op een lastige dag maar het kan niet door de beugel dat onze bewoners daar het slachtoffer van zijn. Ik ben ervan overtuigd dat in ons woonzorgcentrum zeer degelijk personeel werkt dat zeer kwaliteitsvolle zorgen verleent. Maar elke situatie waarin een oudere verkeerd behandeld wordt, is er eentje te veel. Alle ouderen hebben recht op veilige en liefdevolle zorg! De problemen in het woonzorgcentrum mogen niet geminimaliseerd worden en we verwachten een open en eerlijke communicatie naar de residenten, personeel, familieleden en inwoners toe.”

Deze ernstige problemen kunnen uiteraard niet genegeerd worden. Het is dan ook aangewezen een intern onderzoek in te stellen en indien nodig de verantwoordelijken voor deze problemen voor hun verantwoordelijkheid te stellen. Er dringt zich ook een actieplan op. Dit actieplan dient zich te richten op het tegengaan van deze mistoestanden en een strengere aanpak van de plegers. Daarnaast dienen onze ouderen op een laagdrempelige manier geïnformeerd te worden over de risico’s en over de mogelijkheden om dergelijke problemen te melden. Ook moeten we inzetten op het versterken van de hulp en ondersteuning van de slachtoffers. Ook het verbeteren van preventie en de vroegtijdige opsporing zijn cruciale schakels in het welslagen van dit plan. Enkel op die manier kunnen we deze problemen vroegtijdig herkennen waardoor er sneller kan worden ingegrepen of beter nog voorkomen. Tenslotte wensen wij dat er eerlijk en transparant wordt gecommuniceerd zowel naar de bewoners als het personeel toe.

CD&V Hoeilaart vraagt dat het OCMW zijn verantwoordelijkheid neemt zodat ons woonzorgcentrum te allen tijde een kwaliteitsvolle zorg kan garanderen.

P.S. Heeft u klachten? Neem dan contact op met de woonzorglijn. De woonzorglijn is elke werkdag, van maandag tot vrijdag telefonisch bereikbaar van 9 tot 12 uur op het nummer 02/553 75 00 of via e-mail: woonzorglijn@zorg-en-gezondheid.be Het inspectieverslag is een openbaar document en kan door iedereen opgevraagd worden bij de Zorginspectie https://www.departementwvg.be/zorginspectie-inspectieverslagen-en-openbaarheid