Er is de voorbije jaren weinig geïnvesteerd in de fietsinfrastructuur. Na een tijd van stilstand is het tijd om opnieuw te investeren in een veilige fietsomgeving. CD&V stelt voor om van de Weemstraat en de Guilliaume Dekleermaekerstraat fietsstraten te maken.

Een fietsstraat betekent dat de fietsers daar absolute voorrang krijgen. Voor auto’s wordt de snelheid beperkt tot 30 km/h en het wordt verboden om fietsers in te halen. Het verkeer kan toegelaten worden in de 2 richtingen.

De Weemstraat als fietsstraat zorgt voor een veilige verbinding tussen de wijken Tentrappen, Sloesveld en de scholen Het Groene Dal en Sint-Clemens. Op die manier kunnen we een veiligere situatie creëren die voor iedereen een meerwaarde is.

“Als ouders op een veilige manier hun kinderen aan onze scholen kunnen afzetten en ophalen, dan kiezen ze hopelijk sneller voor de fiets in plaats van de auto”, zegt Jo Portois. “Scholen nemen al initiatieven om leerlingen aan te zetten om met de fiets te komen, maar soms wordt er nog te snel de auto genomen. Ook fietsers vanuit Overijse kunnen zich via die weg veiliger verplaatsen.”

De Guiliaume Dekleermaekerstraat is een andere straat waar de gemeente een fietsstraat kan maken. De straat is momenteel in slechte staat en het is een ideale kans om er een fietsstraat van te maken als ze wordt heraangelegd. Op die manier kunnen fietsers op een veiligere manier van en naar het dorp fietsen in plaats van langs de drukke Jezus-Eiksesteenweg.

Veerle Vandersype woont in deze straat: “De Guilliaume Dekleermaekerstraat is een smalle straat waar het niet eenvoudig is om met twee auto’s naast elkaar te rijden. Plaats daar ook nog eens een fietser en je krijgt een gevaarlijke situatie. Een fietsstraat kan een ideale oplossing zijn. In een fietsstraat komen fietsers op de eerste plaats. Auto’s mogen er blijven rijden, maar het wordt beperkt door de inrichting van de straat.”

Ook andere maatregelen nodig

Vorig jaar checkte CD&V samen met zijn leden de toestand van de fietspaden in Hoeilaart. Daaruit bleek dat er initiatieven zijn voor onze fietsers. Bestaande fietspaden verdienen ook dringend een onderhoud. Sommigen zijn in zeer slechte staat. [WELKE – AANVULLEN]

Daarnaast kan de gemeente ook de kruispunten op A. Biesmanslaan en de J.B. Charlierlaan fietsvriendelijker gemaakt worden. Het is voor fietsers niet eenvoudig om veilig over te steken richting de schoolomgevingen.