Met plezier hebben we in de pers gelezen dat Hoeilaart ongeveer 1 miljoen subsidie krijgt van de Vlaamse Gemeenschap voor de bouw van de nieuwe sportinfrastructuur. CD&V heeft er vanaf het begin op aangedrongen dat men die subsidie zou aanvragen. Patrick Demaerschalk, gemeenteraadslid: ”De meerderheid was van mening dat de subsidieaanvraag het project alleen maar zou vertragen en vond dat Hoeilaart dit plan best helemaal alleen kon dragen. Omdat CD&V is blijven aandringen heeft men uiteindelijk toch een dossier overgemaakt aan de Vlaamse Gemeenschap, met goed resultaat.”
CD&V kan zich daar alleen maar om verheugen.

Plan voor nieuwe  sportinfrastructuur voldoet niet

Minder verheugd zijn we over het plan voor de nieuwe sportinfrastructuur. De 2 grootste sportverenigingen, de Gympies en ERCH, blijven volledig in de kou staan.

De Gympies hebben nood aan een turnhal. Deze is voorlopig niet voorzien in het plan dat nu voorligt. Dat betekent dat de Gympies in de bestaande sporthal moeten verder turnen. De capaciteit van de sporthal zal hierdoor, ondanks de verbouwing, niet stijgen. CD&V is er voorstander van om deze turnhal zo snel mogelijk te realiseren. Wij zouden hiervoor een bovengemeentelijke samenwerking zoeken met Overijse. Hiervoor zijn zeker nog bijkomende subsidies te verkrijgen.

De problematiek van ERCH is al uitgebreid besproken. Zij gaan erop achteruit in dit plan. ERCH heeft absoluut nood aan twee volwaardige voetbalvelden om het groot aantal jeugdploegen te kunnen laten spelen. In dit plan krijgen ze maar één volwaardig voetbalveld en een half veld. CD&V vindt dat voor elke voetbalploeg een minimum van 2 volwaardige velden vandaag de norm is.

Daarbij verliezen ze ook hun cafétaria. Het huidige cafétaria met kleedkamers is nauwelijks 15 jaar oud en zal worden afgebroken. Van verspilling gesproken!  De nieuwe infrastructuur zal kleiner zijn, moet men delen met de tennisclub, en komt op een hoek van het voetbalveld te staan ipv in het midden. CD&V zou de huidige kantine nooit afbreken en zeker plaats voorzien voor een 2de veld! ERCH had ook een (kleine) tribune gevraagd (ze zijn zowat de enige ploeg in Vlaams-Brabant waar de toeschouwers in de regen moeten staan). Dit werd dan weer niet opgenomen in het plan.

Alain Borreman, gemeenteraadslid: “Het is duidelijk dat er met dit plan winners en verliezers zijn. CD&V vindt dat wanneer men zo veel geld uitgeeft, er alleen maar winners zouden mogen zijn”.