CD&V Hoeilaart wil dat al onze inwoners de komende jaren van het voordeeltarief voor de toegang tot het zwembad van Overijse kunnen blijven genieten. Op de gemeenteraad van einde januari stelde de meerderheid dit voordeeltarief voor alle inwoners in vraag omdat de bijdrage in de werkingskosten na de renovatie fors werden verhoogd.

Hoeilaart heeft geen eigen zwembad. De gemeente betaalt een jaarlijkse bijdrage in de werkingskosten van het gemeentelijk zwembad van Overijse. Daardoor kunnen inwoners van Hoeilaart, op vertoon van hun identiteitskaart, in het “Begijntjesbad” gaan zwemmen aan dezelfde tarieven als deze die gelden voor de inwoners van Overijse.

Gemeenteraadslid Patrick Demaerschalk: “Al jaren genieten Hoeilanders van een voordeeltarief om te gaan zwemmen in Overijse. Hoeilaart heeft al jaren actief bijgedragen aan de werkingskosten van het zwembad. Onze inwoners moeten dan ook gestimuleerd worden om daar te gaan zwemmen aan een voordeeltarief. Zwemmen is zowel voor het mentale als fysieke welzijn zeer belangrijk. We mogen het belang van zwemmen niet onderschatten. In vergelijking met andere sporten kunnen alle spieren met zwemmen getraind worden en is er een kleinere kans op blessures. Zwemmen is voor kinderen een belangrijk activiteit die vele groeiprikkels geeft. Voor de oudere bevolking is het een zeer geschikte sport. Het helpt om mobiel te blijven, houdt de bloeddruk laag en versterkt de spieren en gewrichten. Ook mensen met een lichamelijke of mentale beperking willen we met dit voordeeltarief stimuleren om te zwemmen. Daarenboven zwemmen sommige ouderen en mensen met een beperking om therapeutische redenen, gaat Patrick Demaerschalk verder.”

CD&V Hoeilaart hoopt dat alle Hoeilanders de komende jaren toch van het voordeeltarief kunnen blijven genieten om zo hun gezonde baantjes geregeld af te leggen! Wij juichen wel toe dat de meerderheid het schoolzwemmen financieel zal blijven ondersteunen. Tenslotte vragen wij dat alle adviesraden hieromtrent geïnformeerd en geconsulteerd worden.