Op de gemeenteraad van 22 juni 2020 werd beslist dat elk Hoeilaarts gezin en elke alleenstaande Hoeilander twee waardebonnen van de gemeente krijgt, telkens ter waarde van 5 euro, om te besteden bij de lokale handelaars. Niet iedereen zal gebruik maken van deze bons. CD&V Hoeilaart lanceert daarom “’t Sociaal Kapitaal“ waarbij je als gezin of persoon zelf kan beslissen om een ander gezin te steunen door jouw waardebonnen weg te schenken.

CD&V Hoeilaart heeft zich bij de stemming op de gemeenteraad onthouden. “Niet omdat wij tegen dit initiatief zijn, maar we vinden dat het niet ver genoeg gaat” zegt de fractieleider van de Hoeilaartse CD&V, Youri Vandervaeren. In totaal voorziet het gemeentebestuur 50.000 euro op de gemeentebegroting voor dit initiatief. Maar er is geen garantie dat dit bedrag in zijn geheel ook wel degelijk zal worden uitgegeven. Als mensen hun bon niet inwisselen wil dit zeggen dat er minder naar de lokale middenstand zal terugvloeien. Bovendien zijn er dorpsgenoten die deze bonnen beter kunnen gebruiken dan anderen. Daarom lanceert CD&V Hoeilaart ’t Sociaal Kapitaal.

Via ’t Sociaal Kapitaal kan je als gezin zelf beslissen een ander gezin te steunen door jouw waardebonnen weg te schenken. Via de website kan je aan het OCMW/gemeente laten weten dat je jouw bon wilt wegschenken. Tot eind augustus kan de actie doorlopen. Daarna bekijkt het OCMW hoeveel aan bonnen in ’ t Sociaal Kapitaal zitten en kan aan de meest behoeftige gezinnen extra bonnen toekennen. Zodanig dat tussen 1 september en 15 september deze mensen extra koopkracht hebben vlak voor het Druivenfestival, wat dikwijls al een duur weekend is. Ook andere Vlaamse gemeenten zoals Lier of Zonnebeke voorzagen al een dergelijk initiatief.

“Op die manier willen we stimuleren dat er zoveel mogelijk bonnen, of anders gezegd zoveel mogelijk van de voorziene 50.000 euro, terugvloeit naar de lokale economie en verhogen we de koopkracht van de mensen die wat extra steun kunnen gebruiken” zegt Marie-Paule Bockstal, die voor CD&V Hoeilaart zetelt in de Bijzonder Comté voor de Sociale Dienst. “Het zou immers spijtig zijn dat door de vakantieperiode mensen hun bon vergeten te spenderen. Daarom zullen wij het voorstel neerleggen op het eerstvolgende Bijzonder Comité, voorzien op 10 juli,” aldus Bockstal.

Met dit voorstel wil CD&V de keuze laten aan iedere Hoeilander om te doen wat zij/hij wil met deze waardebonnen. Maar als men niet van plan is om deze bonnen te besteden, is dit een warme oproep om mee te stappen in ’t Sociaal Kapitaal. CD&V Hoeilaart kiest in deze moeilijke coronaperiode er bewust voor om het welzijn van de Hoeilanders boven het politieke spel te plaatsen, vandaar dit voorstel. Want een Hoeilaart dicht bij jou zet in op een warm en solidair Hoeilaart!