Sinds enkele maanden zijn fietsers koning in een aantal fietsstraten in de buurt van de schoolomgeving. Althans, dat zouden ze moeten zijn. In de praktijk blijkt dat bestuurders en fietsers nog onvoldoende vertrouwd zijn met het concept. Want een fietsstraat is pas veilig als beide partijen de verkeersregels kennen.

CD&V Hoeilaart is reeds jaren voorstander van fietsstraten. Dit zorgt er namelijk voor dat er op een veilige manier kan gefietst worden. Belangrijk daarbij is bijvoorbeeld dat fietsers niet ingehaald mogen worden door auto’s.

In Hoeilaart werden nog maar recent fietsstraten aangeduid. Het concept werkt nog niet optimaal waardoor wij meer sensibilisering vragen en als het niet anders kan ook handhaving. “Zo kunnen er extra informatieborden geplaatst worden, kunnen er folders aan de bestuurders en fietsers uitgedeeld worden en kan dit meegenomen worden in de verkeerseducatie door de scholen”, laat gemeenteraadslid Julie Bollue weten.

CD&V Hoeilaart staat volledig achter het advies van het Vlaams Fietsberaad, namelijk "Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek. Ook kan het asfalt van de fietsstraat rood gemaakt worden.”

Om een poorteffect te creëren en de snelheid van 30 km/u af te dwingen, zijn snelheidsremmers bij het begin van de fietsstraat wenselijk. Een poorteffect bij het einde van een fietsstraat kan aan de fietsers duidelijk maken dat zij terug in een situatie komen waar het autoverkeer opnieuw kan inhalen en fietsers rechts moeten aanhouden.

Door en dankzij Covid 19 zijn alsmaar meer mensen beginnen te fietsen. Laat ons nu goed sensibiliseren zodat de fietsstraten optimaal benut worden en voor een duidelijk veilig gevoel zorgen bij fietsers.